صرفه جویی در مصرف آب

۲ بازديد

کارهای روزمره مانند شستن ظروف، دوش گرفتن، شستن لباس ها و شستن ماشین می تواند تا چند هزار لیتر به آب مصرفی ما در هر ماه اضافه کند. صرفه جویی در مقدار آب مصرفی در خانه نه تنها قبض آب شما را کاهش می دهد بلکه به محیط زیست هم کمک قابل توجهی می کند. وقتی در آب صرفه جویی می کنید، مقدار بیشتری آب برای حیات وحش و موجودات آبزی باقی می گذارید و به حفظ و جلوگیری از انقراض آنها نیز کمک می کنید. در اینجا چندین نکته و ترفند وجود دارد که می توانید از آنها برای کاهش مصرف آب استفاده کنید. هنگامی که این تمرین ها را به عادت تبدیل کردید، از اینکه چقدر آب می توانید ذخیره کنید شگفت زده خواهید شد.همه ما می توانیم سهم خود را برای کاهش اثرات محدودیت منابع آب در تابستان انجام دهیم. ما میتوانیم با صرفه جویی در آبی که امروزه استفاده می کنیم آینده ی بهتری را برای فرزندانمان رقم بزنیم.

  1. قبض آب خود را کنترل کنید

بررسی قبض آب در صورت نشان دادن مقدار مصرفی غیرمعمول می تواند شما را از نشتی در خانه آگاه کند. دانستن اینکه خانواده شما معمولاً چه مقدار آب مصرف می کند، تعیین این موضوع را آسان تر می کند. اگر مصرف آب شما زیاد به نظر می رسد، ابتدا تعیین کنید که آیا این افزایش به دلیل تغییر در برنامه روزانه شما است یا خیر. اگر نه،ممکن است نشتی داشته باشید.

  1. به طور دوره ای نشتی آب را آزمایش و بررسی کنید

شما می توانید قبل و بعد از یک دوره دو ساعته که مصرف آبی وجود ندارد، کنتور آب خود را بررسی کنید. اگر کنتور شما مصرف آب را نشان می دهد، احتمالاً نشتی دارید. نشت های رایج خانگی شامل: نشتی های توالت، چکه کردن شیرهای آب و مواردی از این قبیل است. اگر نشتی پیدا شد، تعمیر به موقع آن نه تنها به صرفه جویی در مصرف آب کمک می کند، بلکه به کاهش هزینه های قبض آب شما نیز منجر می شود.

نشتی توالت اغلب به راحتی قابل تشخیص است. یکی از راه های بررسی آن این است که درب مخزن را بردارید، سپس 1 قرص رنگ را در آن رها کنید یا 10 قطره رنگ خوراکی داخل مخزن بریزید. درب مخزن توالت را برگردانید و 10 تا 15 دقیقه دیگر برگردید. اگر آب در کاسه تغییر رنگ داده، شما نشتی دارید. اگر آب رنگی نگرفت، همه چیز درست است.

همچنین اگر نشتی شیر آب دارید، تعمیر آن بسیار ساده و ارزان است و می تواند مقداری زیادی آب ذخیره کند. همچنین این نوع نشت ها اغلب ناشی از واشرهای معیوب است که اجازه نمی دهد شیر آب به درستی بسته شود. واشرهای معیوب را می توان نسبتاً آسان و کم هزینه تعویض کرد و می تواند به شما در صرفه جویی در مصرف آب و کاهش قبض آب کمک کند.

  1. فقط با بار کامل بشویید

ماشین های ظرفشویی و لباسشویی مقدار زیادی آب مصرف می کند. بنابر این اگر با مقدار کمی ظرف یا لباس اقدام به روشن کردن آن کنید در واقع مقدار زیادی آب را هدر داید.

  1. میوه ها و سبزیجات را در ظرف آب بشویید

برای شستن میوه ها و سبزیجات از باز گذاشتن شیر آب به مدت طولانی خودداری کنید. شستن میوه و سبزیجات در سینک پر از آب نیز جزو عواملی است که در صرفه جویی از مصرف آن بسیار موثر است.

  1. هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید

با انجام این کار تا 4 گالن در هر بار مصرف آب صرفه جویی می شود. این برای یک خانواده چهار نفره تا 200 گالن در هفته است.

  1. دوش خود را کوتاه کنید

کاهش یک یا دو دقیقه از زمان معمول دوش گرفتن می تواند تا 150 گالن در ماه صرفه جویی کند.

زمان دوش گرفتن کمتر از 5 دقیقه می تواند به طور متوسط در یک خانواده تا 1000 گالن در ماه صرفه جویی کند. همچنین بستن جریان آب در هنگام شستن موها می تواند تا 150 گالن در ماه صرفه جویی کند.

  1. سرهای دوش قدیمی را به روز کنید

شما می توانید تا 40 درصد از آب مصرفی برای دوش گرفتن را با جایگزین کردن سر دوش قدیمی صرفه جویی کنید.این سر دوش ها فشار آب را زیاد و مقدار آب مصرفی را کاهش می دهد.

امروزه معضل آب جزو یکی از بزرگترین معضلات و دغدغه ی اساسی مردم به شمار می آید و برای رفع این مشکل و یا حداقل کندتر کردن روند آن بهترین و تاثیر گذارترین راه ممکن صرفه جویی در مصرف آب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های صرفه جویی در مصرف آب می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.